Äntligen Fredag och bastuhund

Så var denna veckan slut och ännu en härlig helg är att vänta. Min älskling kom instormande på kontoret idag och störde mig mitt i ett möte. Det gör han bara när det är något viktigt...och det var det! Det var något riktigt positivt viktigt! Jag avbröt mitt möte och frågade om vi kunde fortsätta kl. 12.30 istället. Sedan for jag iväg med älskling och "godkände" det viktiga. Jag vill inte avslöja ännu vad det var...inte förrän affären "är i hamn". Roligt var det iallafall. :D

När jag kom hem väntade en "främmande" människa på mig i hallen. Det var Petra som ändrat ögonfärg...herregud att färgen på ögonen kan förändra någon så fullständigt?! Men det är klart om man i ca 17 års tid tittat in i dotterns isblå ögon får man lätt en chock när dom plötsligt är bruna. Tydligen har hon "bloggat" om fargadelinser.com innan jul och då blivit lovad ett par gratis linser. Helt plötsligt ändrade dom sig och sa till många av alla de som bloggat att det var för sent...Pe ilsknade då till och skickade ett mail till dom där hon undrade var "hennes" gratis linser blev av? hon fick då till svar att erbjudandet gått ut. Tror ni hon gav sig så lätt?! Nej då skickade hon ytterligare ett mail där hon vidhöll att hon faktiskt skrivit sitt inlägg INNAN tiden gick ut! Mailet hon fick tillbaka var glädjande nyheter; dom bad så hemskt mycket om ursäkt för att det dröjt och här får du din gratis kod samt som plåster på såren ett gratis make up kit. Ibland lönar det sig att vara ståndaktig och envis! Idag hade hon alltså petat i linserna. Förändring? Absolut! Snyggt? Absolut! allt klär en skönhet...

       

När helg inköpen var avklarade och Pe lämnats hos en kompis körde jag och älskling hem och intog en delikat måltid; röda pölser med bröd..hahaha. Men så är det...när vi kan äta PRECIS vad vi själv vill så blir det oftast något enkelt & gott.



Nu har vi precis klivit ur bastun. Det är helt underbart med bastu eller sauna som det heter på finska. Man känner sig helt avslappnad och harmonisk efteråt. Lite fakta om bastubad; Att bada bastu innebär uppvärmning av kroppen på ett behagligt sätt. Man sitter och badar på någon av bastulavarnas olika nivåer beroende på vilken temperatur man önskar. Jag brukar börja längst upp och avsluta längst ner,,haha men Ilkka är som en äkta "finne" och sitter högst upp hela tiden.  Under badets gång kan man öka den upplevda temperaturen genom att kasta vatten på aggregatets stenar så vattenånga frigörs. Det gör vi och brukar dessutom ha några droppar Oleum Basileum i vattnet, väldigt effektivt om man ät förkyld! Bastubadet följs ofta av snabb nedkylning i duschen. Under sommarhalvåret brukar vi doppa oss i vår pool istället! Snabb nedkylning stänger  porerna igen. I den finska traditionen ingår också att man "lögar" sig själv genom att varsamt slå sig själv och varandra med färskt björkris i form av en ruska som legat i en hink med vatten...haha första gången Ilkka föreslog detta tyckte jag det var lite "kinky" men det är faktiskt riktigt skönt! Älskling; I år får vi INTE glömma plocka björkris! Vi har en "bastu hund"...så tyvärr är det inte ofta vi får sitta själv och njuta därinne! Pepsi blir riktigt "grinig" om han inte får vara med. Bjuder er på några bilder av hur han ser ur när han njuter i värmen och ångorna...haha.

     
     
Ber om ursäkt för "killer" ögonen på vissa bilder..Hjälp Hannah visa mig hur man redigerar?!

Postat av: Maria

Hihi, vad rolig han är Pepsi, att han gillar bastu...! Väntar med spänning på att du avslöjar vad det är för affär...

2009-02-06 @ 22:56:27
URL: http://tvillingpojkarna.blogg.se/
Postat av: Petrich

HAAH! pebben, mina ögon såg jättemörka ut på första bilden! läskigt :D

2009-02-07 @ 00:16:07
URL: http://petriiich.blogg.se/
Postat av: Hannah

Hahaha! Aww, han är så fin! Om några timmar får jag kramas med honom igen, tjohoo! Och självklart ska jag visa dig, en liten lektion i photoshop kanske? :-)

2009-02-07 @ 08:12:33
URL: http://hannahcharlotte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0