Torsdag? Redan?

Uj...vad tiden går fort! Idag har varit en tröttsam dag..först ett intensivt driftsmöte med otaliga besparingsåtgärder från högre ort! Hur ska man kunna spara in på saker man redan sparar in på?! det är en gåta för mig..men bara att bita ihop och "lyda order" som det heter. Efter det mötet var det vidare till nästa..och nu hör det till saken att vi för ett par månader sedan bytade hela vårt lönesystem till ett modernt datoriserat som skulle underlätta vår vardag sååå mycket! HA! det har visat sig ha precis motsatt effekt! det finns inget mer invecklat och komplicerat sätt än att göra löneunderlag på datorn det lovar jag er! speciellt inte när man som jag har personal som tar varenda chans dom får att jobba mer än den tid dom är anställda på. Det nya systemet tillåter inte minsta fusk! då protesterar det högljutt! och eftersom det faktiskt är levande människor det handlar om vill man ju gärna kunna vara tillmötesgående om dom av en eller annan anledning behöver flytta timmar eller jobba lite extra..men det går alltså inte mer. Hm..för att förklara det enkelt: det finns något i systemet som heter mertid, detta är något facket bestämt att ALLA anställda SKA ha om dom arbetar minsta timme utöver sin anställning. Det spelar ingen roll om personen ifråga bara är anställd på två timmar per dag och vill arbeta extra t.ex vid sjukvikariat o.dyl så ska detta registreras som mertid. Varje mertids timme kostar oss som arbetsgivare 8.50 kr extra...och detta leder i förlängningen till att du helt enkelt inte har råd att låta en redan anställd person jobba extra utan hellre anställer en helt ny person på ett sjukvikariat. Detta leder i sin tur till att personalen givetvis blir arga eftersom dom då aldrig har en chans att tjäna lite extra pengar. Helt sjukt system tycker jag!  Det jag menade när jag skrev fuska tidigare var att: när vi förde löneunderlag i pappersform kunde vi skriva in en annan kod när personal arbetade extra...och då tjänade alltså ALLA parter på det...men det går INTE med detta nya sytemet! känns som det sitter en liten j*vel där inne i datorn och kontrollerar varenda kod man registrerar! haha J*vla skitsystem rent ur sagt! Men man vänjer väl sig...som med allt annat som är nytt och farligt i början.

Fick en Glad Påsk present från vår kära chef (den hade dom inte sparat in på konstigt nog?!) se vilken liten raring fylld med vingummi..hehe

När jag kom hem låg det ett paket och väntade på mig! Tjohoo! det var den utlovade vinsten från Tesstamente ! Blev superglad över innehållet eftersom vi älskar att spela frågespel på våra "spontanfester" som inträffar med jämna mellanrum..speciellt under den varma årstiden! Kanske ska förklara vad jag menar med spontanfest så ni inte tror jag syftar på att jag & gubben sitter och råsuper för oss själv i nåt hörn..hehe När det är sommar & sol tillbringar vi mycket tid i vårt fina uterum..ordnar grillfest...tar en drink (låter bättre än grogg..hehe) och sedan leder det ena till det andra och oftast slutar det med att vi sitter ex antal personer som anslutit och festar halva natten! och badar i poolen..och spelar trevliga & otrevliga frågespel! Shit vad jag längtar till sommaren och lite "spontanfester" nu!! Åter till den fina vinsten! Tyckte det var kul med kortet och ger er här den oredigerade versionen av vad det stod;

"Grattis Eva, både till din otroliga gissningsförmåga OCH till ert framtida bröllop :-) Kram Tesstamente"

Nedan bjuder jag givetvis på bilder av min vinst! lägg märke till att det är ett brudpar på kortet..tror det ska föreställa mig och Ilkka ( Ja, alltså hur han hade sett ut MED hår då?!hehe)

     

Postat av: Tesstamente

Hoppas ni får många roliga spontanfester.. kanske jag spontant tittar förbi.. eller så kanske det är för långt borta och helpottis låter bäst på norrlänska;-)

2009-03-19 @ 21:19:16
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej! Har skickat två mail till dej, ett i förrgår och ett nu idag. Har du fått dem?

2009-03-19 @ 21:34:36
URL: http://tvillingpojkarna.blogg.se/
Postat av: annsan_s

Hahahahahahaha nu var du rolig hahahahaha.Kramizz

2009-03-19 @ 21:46:30
URL: http://annlouises.webblogg.se/
Postat av: anne

Det var väl en vinst som hette duga!?! Grattis!!!



Mertid...Är inte det man får om man inte jobbar 100 %, innan man går över på övertid? Eller?

2009-03-20 @ 07:38:11
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Daniel

Vilka coola gåvor, nå ma stolta!

Hälsa din finnkar!

Det e otroligt hur många svenskar som reagerar å frågar sig om jag e seriös eller inte. Medan bloggen e vardagsmat i den finska kulturen. Liten skillnad där!;)

Ha en fiiin helg!

2009-03-20 @ 12:27:16
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Tant Greta

Tesstamente lade eut spåret och här ör jag nu med funderingar om övertid. Jag jobbar för en amerikansk organisation och vår timesheet får endast innehålla 8 tim från måndag till torsdag och 5,5 på fredag. Man FÅR inte skiva in övertiden, dvs. 10 - 12 timmar per dag och en hel del helger. Helger eftersom vi ofta får ta emot officiella besökare då som skall visas runt och guidas i området. Nåja, jag har i alla fall ganska kul för det mesta - mellan frustrationerna.

2009-03-20 @ 18:12:00
URL: http://gretastina.blogg.se/
Postat av: Pia

Grattis till vinsten!!

När blir castingen?? Nyfiken ju!! :o)

2009-03-21 @ 00:18:25
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0