Vad är att göra rätt val?

Har ni tänkt på så många val man gör i livet? En så enkel sak som att välja kläder på morgonen kan ju vara hur svårt som helst! Alla val vi gör påverkar ju vår situation på ett eller annat sätt..antingen nu eller senare i livet. Jag har kommit fram till en sak angående just val man gör i livet..det viktigaste är inte att det är RÄTT eller FEL VAL! Det viktigaste är att det är MITT VAL!

Ibland är det enklare och bekvämare att låta någon annan välja..så slipper man ta konsekvenserna av att man själv valt. Hur många gånger har man inte fått höra; - Men det var du som valde! - Det var ditt val! - Du skulle aldrig ha valt det! Kanske är det därför man är så rädd för att fatta beslut och göra ett eget val?!

Jag har gjort många felaktiga val i livet..men jag har samtidigt många gånger valt rätt! varför tänker man då alltid mest på de felaktiga valen man gjort?

Ett av mina felaktiga val var att jag valde att fortsätta bo hos min mamma när jag var yngre..trots att min styvfar var en alkoliserad, elak människa som torterade min mamma både psykiskt & fysiskt. Jag kunde valt att bo hos min underbara pappa och haft en normal uppväxt istället. Men det var ett val JAG gjorde då och det är försent nu att ha det ogjort.

Ett annat av mina felaktiga val var att jag valde att stanna i ett förhållande i mer än fyra år med en man som var  psykiskt instabil och misshandlade mig när han var "ur balans". Hur många gånger har man inte fått höra; - Varför valde du att stanna hos honom? du hade ju ett val...du kunde kastat ut det svinet. Det finns ingen bra förklaring på det..mer än att det var ett val JAG gjorde då.

Ett rätt val jag gjort i livet är att jag bestämde mig för att kämpa för att kunna bo kvar med döttrarna i huset när jag och deras pappa skilde oss efter 13 år tillsammans. Det valet gör att jag idag sitter på en guldgruva den dagen jag bestämmer mig för att sälja det!

Ett annat rätt val jag gjort är att jag vågade ta chansen och kontakta den man som jag i Augusti ska gifta mig med! och att jag vågade välja att bli kär i honom..och att jag vågade välja att våga lita på en man igen.

Man gör alltså många konstiga val i livet..och ibland är dom rätt och ibland fel..och ibland förstår man inte sina val överhuvudtaget..men det viktigaste är att DU vågar göra ett val som är ditt EGET. Utan att behöva försvara det efteråt..



Postat av: Sarah

Ja det där med val är inte det enklaste - småskratta för mig själv, för imorse så bytte jag kläder 3 ggr innan jag var nöjd (och då ska jag sitta inne på kontoret hela dagen).

Sen har jag ocksp gjort valet att stanna förlänge i ett psykiskt nedbrytande förhållande, men man kommer ju därifrån tillsist...nu är bara frågan om vilken väg man ska ta nu!?

Ha det bra!

2009-06-25 @ 08:36:40
URL: http://sarahserenad.wordpress.com
Postat av: Kim P

Klokt talat, som alltid.

Allt som inte dödar härdar brukar jag säga - man måste VÅGA välja, även om det kanske inte i slutändan visade sig vara det "rätta" valet.

Kram!

2009-06-25 @ 13:17:16
URL: http://lasipp.blogg.se/
Postat av: Hannah

Vilken fin och tänkvärd text mamma! Du är så duktig på att skriva. :)

2009-06-25 @ 19:19:27
URL: http://hannahcharlotte.blogg.se/
Postat av: Björn F

Tycker Kim sa det bra. Det spelar inte alltid så stor roll vad man väljer, bara ATT man väljer. Och att man inte sitter och oroar sig över vad som "kunde varit" eller "det som inte blev" eller "gjorde jag rätt val". Utan att man gör medvetna val och lever i ögonblicket och nuet och gläds över de val man faktiskt gjort och det som är bra med dem. Man kan alltid välja om ifall det behövs. Men om man inte väljer alls - så har man också gjort ett val.



Avslutar med två citat.



"Optimisten har fel lika ofta som pessimisten, men han har betydligt roligare liv!"



"Glädje är något du väljer."

2009-06-26 @ 08:35:16
URL: http://www.flintberg.com
Postat av: Daniel

Vikigast är att våga...



vägarna går att korrigera.

2009-06-26 @ 12:38:09
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Evelina Sigeetty

var gärna med min Foto tävling! sista dagen idag, du måste skynda för klockan 4 är det försent! :)

2009-06-26 @ 14:20:44
URL: http://evelinasigetty.blogg.se/
Postat av: Pia

Så klokt filosoferat av dig, kära mjölksyster! :o)Och dina senaste val har ju verkligen varit jädrans bra val!!! ;o)



Alla val man gör kanske inte är så kloka men man lär sig alltid något av dem..

Det jobbigaste är att låta andra göra "samma misstag" som man själv gjort.. det är ju DERAS val!! ;o)



Kram på dig och din familj!!

2009-06-26 @ 18:26:39
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: litentanta

Jag är alldeles för pessimistisk av mig dock, klassar alla mina val som fel, jämt, vilket gör det lite svårare att hitta nån mening med dem, om du förstår hur jag menar?



Men valen är dock alltid mina, det är viktigt, nu väntar jag bara på dem mer "rätta" valen, kanske året när jag fyller 41 blir det där året när allt faller på plats?



Ha en härliger sommar med eller utan semester

Kramen



2009-06-28 @ 12:25:22
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0