Utanförskap...

Jag är en människa med stor empati för mina medmänniskor..det spelar ingen roll om jag känner personen eller inte!  Om jag ser någon lida eller vara ledsen svämmar mitt hjärta över och jag funderar genast på hur jag kan hjälpa denna stackare? det finns inget som gör mig så ont som orättvisor eller särbehandling! Alla människor oavsett ursprung, socialt beteende, handikapp eller något annat "men" som gör att dom inte passar in i vår perfekta värld förtjänar att bli behandlade med respekt!

Fanns det något värre i skolan än när två elever från klassen skulle välja lag? ALLTID stod man där med en klump i magen och var rädd för att bli vald sist...eller ännu värre..inte bli vald alls! Jag vill inte påstå att jag tillhörde den kategorin som inte blev vald...men det gjorde ont i mig att stå där och ha blivit vald och se dom som INTE blivit det. Jag brukade fundera över varför? Vad är det som gör att vissa människor alltid blir valda sist? Nuförtiden tror jag (hoppas jag!) att det är läraren som väljer ut lagen...

Samma sak med människor som alltid väljer att vara tysta i en grupp. Vem har sagt att dom är inkompetenta idioter som inte kan tillföra någonting i en grupp? Min erfarenhet säjer mig att det är precis tvärtom! Det är oftast de människor som sitter tysta och iakttar som har de vettigaste åsikterna och de bästa idéerna..iallafall "bakom kulisserna"...vad är det man säjer: "Tomma tunnor skramlar mest"

Vad kan man då göra åt det? inte ett skit...det är den bittra sanningen. Alla som någon gång har upplevt "utanförskapet" vet hur ont det gör! hur gärna man önskar att någon...någongång...skulle frångå sin egen rädsla och oro för att själv stå utanför..och säja: - Vad tycker du? hur känner du? har du lust att bidra med något i vår grupp?

Själv är jag denna personen...som alltid vill att alla ska vara med! Alla ska bidra med det dom kan och vill! Ingen ska behöva stå vid sidan om...och titta på...och låtsas att dom inte bryr sig...när dom gråter inombords. Det är såå enkelt att säja de tre meningarna jag skrev..och det gör så himla mycket gott för den andra människan! Testa...jag lovar..ni kommer att känna er som en bättre människa när ni ser reaktionen hos den person som är utanför! Och OM den människan då skulle välja att svara: - Nej tack! jag klarar mig själv. Se det då inte som att NI gjort bort ER! se det istället som att NI försökte att hjälpa en medmänniska men denna gjorde ett val att inte ta emot er utsträckta hand!



Postat av: Tesstamente

Du är så underbar, önskar fler människor hade din inställning!

2009-05-20 @ 20:35:50
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Pia

Jag håller med.. jag försöker ofta få de "tysta" att också komma med synpunkter, utan att för den skull pressa någon.. Eller om jag pratat med den "tysta" vid en rast och den sagt något jättebra, då väljer jag att inför gruppen säga typ "Precis som Karin berättade nyss så...".. Då får personen lite credit för sin åsikt även om den inte sagts högt inför alla.. Men nog kan jag bli bättre på att se och framför allt att lyssna!! Det kan vi alla bli!!



Ha en skön kväll!! Kram på dig, mjölksyster!

2009-05-20 @ 20:41:05
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Bjorne

Helt rätt allt du skrivit,själv har jag varit fri-idrottstränare i Kils aik många år och en av mina regler va att jag valde lag när vi tränade och hade fria aktiviteter på slutet av passen och ingen var mindre värd än någon annan men hade man kört lärarstuket så hade alla vetat vem som är värdelösast men dom har ju pedagogisk utbildning så i bland undrar man,kram så ses vi i Malmö,haha.

2009-05-20 @ 22:00:28
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: litentanta

Hej igen!



Jag har hyperpigmentering, får stora bruna fält i ansiktet, ingen fara men de syns om jag inte ser till att dölja dem liksom... lite täckande cremé eller en tjock lugg för i pannan får jag liksom en vit bläs, två mörka fält på sidorna :-)



Dottern har också fått pigmentförändringar men de blir liksom "tvärtom".. ljusa fält, kom första gången förra sommaren och jag antar att de tittade fram just då eftersom att hon annars undvikit solen. Blev nåt nytt här i övre delen av tonåren då hon kom på att sol, det var häftigt!



Vi har hudcancer i familjen kan man säga, moster dog i malignt melanom och modern har/får basalcellscancer, en ofarlig form av hudcancer men som ändå måste behandlas, o vi är ändå en ganska mörk släkt. Utom dottern då som har en väldigt ljus hy, antagligen efter sin pappa!



Det jag har börjat med är solskyddsfaktor 30, väldigt stort kliv för en som tillbringat många timmar i solarium och veckor utomlands med den där hääääärliga Hawaian Tropic stekoljan, noll skydd bara olja om du minns? Vilka brännblåsor jag fick ett år på Kos, huvva... Tror att jag har hudförändringar på G nu men tänkte vänta lite innan jag drar igång den apparaten, för mycket sjukdom i familjen hela tiden känns det som.



Men just ja (långa kommentarer, japp!) hög solskyddsfaktor minskar ju ivf förändringarna och ja, kanske man rent ska ha mer än 30? Jag började där och märkte till min sorg att jag inte fick samma fina färg som annars när man varit i fjällen, men nu är det som det är. Solen är farlig, gäller att skydda för nån ev blekning för att få bort dem är ju bara kosmetiskt, det kommer ju igen och signalerar väl också att man ska tänka efter lite?



Ha det bra och glöm inte tjuvkollarna, av klänningen alltså ;-)!

2009-05-20 @ 22:34:59
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: litentanta

Jo men visst ja, utanförskapet skulle jag ju kommentera fnissar Jag var nog utanför förr om åren, inte kul, numer väljer jag själv var jag vill vara och tar väl kanske för mycket plats i en dels ögon, men jag har lärt mig att prata när jag vill, och helst har nåt att säga då, och kan vara tyst annars (kanske?).



Bra tänkt att fråga, bara det att man får göra det med finess för det får liksom inte bli för utstuderat, då kan ju den som är "utanför" faktiskt känna sig än mer utanför... Utpekad också.. Men du känns som att du har både takt, vett och finess, empatin är självklar alltså, så du hanterar nog det där väldigt bra!



Nu ska jag vara tyst och låta de andra i "klassen" prata också! ;-)

2009-05-20 @ 22:38:26
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: purplerain

Känner precis så. Ibland undrar jag om jag inte har tentakler som riktigt lockar alla udda ensamna människor till mig. Men det är väl bara så att jag är naket öppen.Klart att ingen skall känna sig utanför. Om det inte är själv valt förstås.

2009-05-21 @ 13:37:28
URL: http://www.purplerain.devote.se
Postat av: Anneli -Fru J

Ditt stöd betyder mer än jag kan yttrycka, TACK för att du är du!

2009-05-21 @ 17:40:16
URL: http://privataanneli.blogspot.com/
Postat av: Daniel

Vilket fint hjärta du har!

2009-05-22 @ 06:06:14
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Kim P

Tänk om fler kunde vara som du, vilken bra värld vi skulle ha då.

Det har gått/går en "reklamsnutt" på tv som jag mår lika dåligt (eller bra) över varje gång jag ser den. En liten kille som kommer hem, går in på sitt rum som är överfyllt med fula, svarta ord. Samma sak dag två men denna gången sopar han undan alla fula ord från sitt skrivbord och ställer fram ett knallrött "Hej".

Ger mig en klump i magen varje gång, för förmodligen är det precis så värdefullt för ett mobbat barn (eller vuxen också för den delen) med de där små tecken på att någon faktiskt ser dem.

Trevlig helg!

PS Tjuvtitten på klänningen.....?

2009-05-22 @ 12:06:32
URL: http://lasipp.blogg.se/
Postat av: Kim P

Tänk om fler skulle vara som du, vad mycket varmare världen skulle vara så.

Det går en "reklamsnutt" på tv som jag alltid berörs av. Det är en liten kille med ryggsäck som kommer hem och går in på sitt rum där det är fullt av svarta, elaka ord. I nästa scen upprepas händelsen men denna gången går han fram till sitt skrivbord, sopar undan alla svarta elaka ord och tar fram ett lysande rött "hej". Så måste det ju vara för alla de barn (och vuxna också för den delen) som mobbas - en enorm längtan efter gemenskap och att bli sedd.

Jag har fått min beskärda del av utanförskap och det vill man ju sannerligen inte uppleva igen.

Ha en jättetrevlig helg!

PS Klänningstjuvtitten...? ;-)

2009-05-22 @ 15:12:30
URL: http://lasipp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0