den 18 oktober 2009

I Fredags var vi hos vår kära B´s föräldrar och åt en delikat måltid. Vi var bjudna dit dels för att fira B´s födelsedag och dels för att vi är så trevliga att umgås med! (haha..det är iallafall vad jag inbillar mig?!) Min smula hade redan avslöjat att B´s mamma A var en fantastisk kock! Och det kunde man känna på doften från köket redan när man kom i deras hem!

Man skulle kunna tro att man hamnat i en direktsändning av "cookalongTinahalvåttahosmig" version eftersom allting var väldigt välplanerat och proffsigt utfört! A bara skrattade när jag sa det eftersom hon hämtat inspirationen från just dem två programmen avseende menyn! Innan vi fick sätta oss till bords gick vi en liten rundtur eller "husesyn" som det också kallas..vet ni att det tydligen är mest i sverige vi går husesyn? Min man som ändå är uppväxt i sverige tycker det är en konstig tradition...och har aldrig förstått vitsen med det..haha Men jag som är en nyfiken j*vel tycker det är sjukt roligt att gå husesyn! Mycket smakfullt inrett hem med en massa hemsydd konst på väggarna. Jättefint och hemtrevligt..ni vet ett sånt hem där man verkligen känner sig "hemma".

När vi slog oss ner i vardagsrummet fick vi välkomstdrink..mums! Det var en slags martinidrink med chokladkant på glaset och en liten hjärtformad chokladbit i botten på drinkglaset..så fint! Och gott! När vi satt oss till bords i köket bjöds det på en variant av Sparris, lindad i serranoskinka med ricotta och chèvrefyllning (tror jag att det heter?) och denna förrätt var då inspirerad av "halvåttahosmig" tvserien. En fröjd för ögat och underbart gott! Tyvärr glömde jag kameran hemma så jag kunde inte föreviga kvällen...suck...så ni får hålla tillgodo med lånade bilder från recept.nu 

  
       Förrätt                                                          Varmrätt


Varmrätten enligt ovan var Cordon Bleu med ärtor och potatismos inspirationen var då givetvis hämtad från "Cookalong Tina" men A hade bytt ut potatismoset mot potatisgratäng! Och det gjorde hon rätt i! jag älskar potatisgratäng och kan inte annat än hålla med A som tyckte att det var lite "festligare" med gratäng framför mos! Maten var verkligen super god! och till båda rätterna serverades ett mycket gott och passande vin. Jadå dem hade verkligen tänkt på allt! Under tiden vi satt kvar vid bordet och avnjöt vårt vin diskade B´s bonuspappa K och sedan flyttade vi in i vardagsrummet igen. Har tänkt på det här med vardagsrum...undrar om det är ett typiskt skånskt ord? att man säjer vardagsrum? måste googla det...Nix såhär står det på Wikipedia; Ett vardagsrum är ett stort rum i en bostad avsett för umgänge.

Det bjöds på Irish coffee och schwarzwaldtårta..och många roliga diskussioner om allt mellan himmel & jord! Jag fattar inte var tiden blev av? men plötsligt var klockan över 00.00 och vi tyckte det började bli dags att dra sig hemåt. Tack för en fantastisk kväll! nästa runda av "cookalongTinahalvåttahosmig" bör väl bli hos oss då?haha..



På Lördagen kom döttrarnas pappa & hans sambo N på besök för att gratulera B. Då blev det fika och många härliga skratt igen! haha..jag kan fortfarande skratta för mig själv när jag tänker på en viss kommentar från N till döttrarnas pappa! men det får stanna i mitt minne och inte hamna på bloggen. Men ni som var med vet säkert vilken kommentar jag syftar på?! hehe.. När de hade åkt kom mannens dotter och hennes pojkvän så då var det fullt i huset igen! jag sa det till mannen nu ikväll när vi satt och åt middag i vår ensamhet; - Herregud..vilken social helg detta har varit! från att ha varit åtta personer vid middagsbordet igår sitter vi nu bara två!

Idag när alla åkt hem igen infann sig tystnaden i huset och då kände jag lite panik över tystnaden istället...ända till min lille Pe och hennes pojkvän vaknade och påminde mig om att de fanns kvar! haha..ni vet..tv´n ska vara på högsta volym, köket ska finkammas efter något ätbart och det ska pratas och skrattas och skrikas oavbrutet! Men vad kan jag säja; I love it! och jag tänker njuta av varenda sekund, minut, timme, dag, vecka, månad och år jag får behålla min lille Pe här hemma! för tiden går SÅ fort och plötsligt har alla fågelungar lämnat boet!


Postat av: Hannah

Hahaha! Du är så fin!!!! Kangaroooo saknar youuuuu... Vi ses på torsdag igen, hihi. <3

2009-10-18 @ 21:06:19
URL: http://www.hannahjohansson.com
Postat av: Ellen Schutz

Fiin blogg :)

2009-10-19 @ 16:34:11
URL: http://ellenschutz.blogg.se/
Postat av: Bmamma

Tack själv för trevligt sällskap förstår varför B gillar er så mycket

2009-10-19 @ 18:18:49
Postat av: anne

Jag kan nog också tycka att husesyn är en egendomlig tradition. Man kanske inte alls har lust att visa mer av hus eller lägenhet än det utrymme man städat för besökets skull. Om ingen insisterar så glömmer jag gärna bort det.

2009-10-22 @ 13:33:04
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0