Hudmottagningen

Äntligen har vi fått reda på vad utslagen är! Man kan väl säja att det var både bra & dåliga nyheter..det var något som hette Atopiskt eksem  och det innebar väl (fritt översatt) att det var ärftligt. Läkaren frågade om vi har astma i släkten..och eftersom jag hade det som barn men växte ifrån det och min mamma har det nu i vuxen ålder så var mitt svar Ja. Läkaren förklarade att istället för astma utvecklades sjukdomen på min dotter på det här viset och att dottern mycket väl kunde växa ifrån sitt..och denna gången kanske var enda gången hon blev drabbad men det fick tiden utvisa.

Behandlingen består av en massa smörjande med olika preparat..en mjukgörande salva ska smörjas på flera gånger per dag och en "stark steroid" på kvällen. Tydligen kan inte huden ta upp hydrokortison om den är torr därför är det jätteviktigt att huden inte får torka ut. Den del av behandlingen som fick dottern att skina upp var "ljusbehandlingen" som innebär att hon får sola på sjukhuset tre gånger per vecka...haha det var en hel vetenskap att gå in i solariet..ja..det såg ut som en stor box man skulle stå inuti. Hon fick täcka ansiktet med en slags mössa eftersom solljuset var så starkt och dessutom ha roliga små glasögon på sig! Sköterskan som instruerade sa också att det  var viktigt att ha samma typ av underkläder på sig varje tillfälle eftersom man annars fick en ful kant precis som i vanligt solarium alltså. Dottern fick sola 30 sekunder i fredags så kan ni själv tänka er hur starkt det är..sedan skulle de öka tiden till 60 sekunder. Jag är glad för dotterns skull att hon äntligen ska få hjälp mot sina utslag och hysteriska klåda..samtidigt som jag inte kan låta bli att räkna på vad hela kalaset kommer att kosta..för hör och häpna; ljusbehandlingen som dottern ska gå på kostar 200 kr per tillfälle!! för att sola ca 60 sekunder. Detta ska hon göra tre gånger per vecka i början och sedan två gånger per vecka..och detta ska hon allts fortsätta med i sex veckor då vi har vi bokat återbesök med läkaren..shit..det är mycket pengar det! haha..hoppas vi kommer upp i vad som kallas "frikort" fort som fasen! jag visste inte ens att det fanns något som hette så?!

Men vem bryr sig om pengar när hjärtat bestämmer? det viktigaste för mig är ju att mina döttrar mår bra...och för deras skull hade jag t.o.m kunnat sälja mig själv?! haha..men det blir nog inte aktuellt...om maken får tycka till!

Med tillåtelse från dottern publicerar jag några bilder på hennes utslag..för tänk om man kan hjälpa någon stackare i vårt avlånga land som har samma symptom...

     

Klicka för full storlek

Postat av: Sarah

Usch de eksemen såg inte kul ut...skönt att ni äntligen fått hjälp!

Det var verkligen ett dyrt solarium, men att ni får betala det själva??

Håller med det är inte mycket man inte skulle göra för sina barn.

Ha en skön start på veckan!

2009-09-06 @ 22:04:11
URL: http://sarahserenad.wordpress.com
Postat av: litentanta

Aha, var det "bara" atopiskt eksem ;-) Nä, inget bara med det, skoja lite granna, men både jag o dottern är ju eksemiga astmatiker, låter ju bra om man kan få bara "ena" eländet o slipper det andra ivf!



Fenuril, bästa krämen på kroppen tycker jag, dottern använder Propyless som också fungerar i ansiktet,tom som underlagscremé till smink, hon får sina utslag lite här o var men mest i böjvecken, mitt kallades ju helt enkelt böjveckseksem när jag var liten... (jag hade lite knep m mitt eksem, var kanske extremt drabbad för jag hade mer köttsår lite här o var... hatade ju gymnastik så innan varje lektion rev jag mig blodig om fötterna...då kunde ingen tvinga mig att vara med :-) då var det ju tjärsalvor och STARKA karbamidsalvor och bandage med gammeldags kompresser som fastnade i såren så man rev upp allt var gång bandagen skulle bytas...)



Det som är bra är att det sällan blir ärr, ingen som inte vet, och knappt ens då, kan se nån skillnad på mina händer och s.k vanliga, MEN återigen... steroid-cortison-salvorna är ingen hit för ofta, dottern har fått pigmentproblem som hon inte är så nöjd med..



Vilken gnällig kommentar va, förresten, visst har du sett att dotra min ligger för ankar m troligtvis "oink-oink"-sjukan? Som tur var har astman hållit sig i schack efter hennes cortisonstöt på sjukan och Tamiflun kanske gör sitt till.... Dessa ungar, alltid ska man vara orolig över nåt..



Kram o hälsa dottern din att om hon vill babbla eksem, då kan hon alltid titta in hos dottern, her ju länken på min sida, hon har många års erfarenhet av det och kan säkert tipsa bättre än en senil litentanta :-)

2009-09-06 @ 22:13:06
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Bmamma

måste vara skönt att få reda på vad det var för utslag hoppas det hjälper med att smörja och sola.

Frikort får du nog snart eftersom summan ligger på 900 hälsaPetra

2009-09-07 @ 07:11:11
Postat av: Loppan

ser ut som en gammal tant i huden, haha! iallafall på den sista bilden, nu får jag hjälp iallafall, tack mamma för du gjorde allt för att få mig och bli frisk! älskar dig!

2009-09-07 @ 11:01:18
URL: http://petriiich.blogg.se/
Postat av: Maria

Så bra att ni äntligen fick komma tid, och hoppas att det hjälper nu. Högkostnadsskyddet är 900 så det kommer ni snabbt upp i, sen får hon frikort.

2009-09-07 @ 18:47:34
URL: http://tvillingpojkarna.blogg.se/
Postat av: Pia

Skönt att hon fick hjälp.. Precis som Petra skrev så kommer ni nog snabbt upp i frikortet, så det blir nog bra.. Kram!

2009-09-12 @ 19:21:29
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0