Skam den som ger sig...

Denna helgen hade jag & mannen bestämt oss för utomhusarbete! vi hade inhandlat staket, stolpar & grind som vi skulle placera mellan huset och häcken...för som det var nu satt bara ett gammalt grönt nätstängsel som skydd för en rymmande hund!

The never ending staket story började egentligen redan i fredags när vi jagade skåne runt för att hitta svarta handtag till grindarna...jag ville ju tvunget ha svarta eftersom gångjärnen som så fint skulle sitta på grinden var svarta! HELT J*VLA OMÖJLIGT ATT HITTA!! till slut när vi var nära att ge upp igår morse körde vi till brohaga..det är ett ställe där dem säljer allt möjligt både nytt & beg skit för att tala i klarspråk! och där fanns svarta handtag!! tjohoo lyckan var total!! men när vi återvände hem...regnade det...ÖSREGNADE!! suck...vi satt & väntade på att det skulle sluta regna och värmde oss med varsin "tallinn kaffe" (jag var ju i Tallinn förra helgen med arbetskolleger & det var där jag upptäckte denna underbara dryck)

Tallinn kaffe består av...förutom kaffe...en speciell likör (stark) som heter Vana tallinn , mjölk och grädde med kanel på toppen! mums!! efter en tallinn kaffe i varje ben kände vi oss redo att ta på gummistövlarna och ge oss ut i regnet! Vi halkade omkring i lervällingen och skyfflade bort astung lerjord upp på släpet för att kunna få jämnt & fint innan staketet skulle på plats. Vi slog ner första stolphållaren intill huset...och mätte noga...riktigt noga..var nästa hållare skulle sitta! men tyvärr när vi skulle sätta staketsektionen på plats visade det sig att vi nog inte mätt tillräckligt noga...för den fick inte plats om vi inte använde våld! hahaha vi det laget regnade det så mycket att vi bara tittade på varandra & skrattade och sen bestämde vi oss för att hålla kväll istället. Det kanske inte regnar lika mycket imorgon?

Söndagmorgon...alltså idag..ingen sol i sikte. Men vi hade bestämt oss för att staketj*velskapet skulle upp..så vi gick ut. Det blev inte bara en kamp mot vädret utan även mot klockan eftersom min gubbe skulle ge sig av till jobbet på eftermiddagen. Vi sågade av en liten bit längst ut på staket  sen satt det som en smäck!! Åh så fint...då var det bara en grind som skulle på plats! och det är ju lätt? eller inte...hahaha det visade sig nämligen att vi inte kunde använda de fina svarta gångjärnen som hade inhandlats...eftersom de inte skulle passa på de vågräta bräderna som fanns på grinden...eller jo...de skulle passa men då skulle grinden hamna så högt upp att man inte hade någon nytta av låsanordningen..suck igen. Vi kastade oss i bilen & körde ut för att byta..men då fanns bara den sorten vi behövde i stålfärg!! ÅHHH..hur mycket otur kan man ha?? alltså hade vi kört runt och letat svarta handtag helt i onödan eftersom vi nu ändå får ha stålfärgade gångjärn!! mannen min tröstade mig med; - äh det kan jag måla så dem blir svarta. 

Väl hemma igen hade det börjat regna igen..när gångjärnen skulle på plats kom nästa problem...stolparna vi skulle fästa grinden i var för korta?? om vi nu mot förmodan skulle få för oss att hänga upp grinden ändå hade vi fått vända hela låsanordningen på grinden för att grinden skulle kunna stängas i stolpen..haha jag vet rörigt!! men i tyst samförstånd tänkte vi om igen...och letade upp lite överblivet material som kunde användas som nya grindstolpar med bättre längd! jajamen..nu fick vi äntligen grinden på plats!! sååå snyggt!!

Nu var det bara en staketsektion kvar...och det skulle väl vara lätt? hahaha det visade sig att den sista stolphållaren krävde att jag stod med en kratta inuti häcken för att böja bort alla grenar som skymde sikten för mannen när han skulle slå ner hållaren. Och då...varför inte? delade sig den stolpe vi använde i hållaren för att slå ner den i marken...för er som inte hänger med..man kan alltså inte slå direkt på den stolpe som sen ska hålla staketet utan man placerar först en vikarierande stolpe i hållaren medan man slår hållaren på plats..och sen sätter man dit den som ska vara där permanent. Åter till vikarie stolpen som sprack..mannen fick såga bort allt det som spruckit och sedan tillbringa (vad som kändes som en evighet) med att få bort vikarie stolpen från hållaren.

Nu hade klockan verkligen sprungit ifrån oss...och mannen skulle varit körd sedan länge...men nu började t.om han att bli lite irriterad på staketj*velskapet..eller som han uttryckte sig; - Det känns som att det gått troll i det här staketet! TROLL??!! tänkte jag...DET HAR NOG FAN GÅTT MER ÄN TROLL I DET HÄR FÖRBANNADE STAKETJ*VELSKAPET FRÅN SATAN!!!

Klockan 16 var äntligen sista sektionen på plats. Åhhh såå fint det blev! Plötsligt hade jag glömt hur mycket skit det varit för att få det på plats! ni vet nästan som att föda barn? man tycker det gör så inihelvetes ont..och ska aldrig mer föda fler barn!!! men sekunden efter det är över hade man kunnat föda en till.. haha jag vet...vilken dålig jämförelse...men jag måste ju övertyga mig själv..vi har nämligen ett staketj*velskap till att sätta upp på andra sidan huset!! hahaha


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0