Ringar på vattnet

Idag hände en sak som jag personligen inte tänkte så mycket på just då...men som gör mig varm i hjärtat när jag tänker på det nu.

Jag var i en matbutik med min dotter och skulle handla. När vi kom fram till kassan tog jag upp mitt "medlemskort" för att vi skulle dra det i kassan. I denna butik får man ju 12 % rabatt på all frukt & grönt. Kassabiträdet frågade då kvinnan framför oss om hon hade medlemskort med tanke på hur mycket grönsaker hon hade handlat. Kvinnan svarade att nej tyvärr det hade hon inte hunnit fixa ännu...jag har varit på väg att skaffa ett länge nu men det kommer alltid annat emellan.
Kassabiträdet svarade; tyvärr har jag heller inget som ligger här som jag kan dra till dig. Då sa jag (spontan som jag är) - Men vi kan dra mitt medlemskort? visst gör det...sa hon i kassan.
Kvinnan med alla grönsaker såg nästan chockad ut och sa: Får jag din bonus då?! Klart du får sa jag och drog mitt kort!
Sedan tänkte jag inte mer på det..utan gick runt bandet och väntade på dotterns varor. Kassabiträdet berättade för kvinnan att det nästan blev 50 kr hon fick i rabatt tack vare kortet.

Det som hände sedan är det jag tänker på och blir varm i hjärtat av. När kvinnan stod framför mig och packade ner sina varor sa hon till sitt barn;
- hörde du vad mycket rabatt vi fick för att vi fick låna den snälla personens kort?
- äh sa jag det var väl inget. Nästa gång är det kanske jag som behöver hjälp.
- jo sa hon...jag tyckte det var fantastiskt gjort av dig. Och det är så sällan sånt händer...att någon är snäll och generös mot en främling. Och det är sånt som ger "ringar på vattnet" för tack vare att du nu var så snäll så kommer jag i min tur att låna ut mitt kort när jag har skaffat ett om någon behöver det. Och jag är helt övertygad om att du kommer att få tillbaka på ett eller annat sätt! Så återigen tusen tack och ha en trevlig kväll!

Inte förrän nu gick det upp för mig att hon har rätt...för mig var det en spontan handling och jag tvekar aldrig om jag kan hjälpa en medmänniska. Jag tillhör även den kategorin människor som många kan irritera sig på därför att jag gärna låter någon gå före i kön om den personen bara köpt 1 liter mjölk och har bråttom. Mig behöver man inte ens fråga...jag erbjuder personen att gå före. Varför? jo för jag tänker...nästa gång är det kanske jag som behöver det.

Så är det inte dags nu för oss människor att släppa lite på våra principer och börja sprida lite glädje och medmänsklighet omkring oss istället! Börja redan imorgon. Sträck ut din hand till en medmänniska och gör en god gärning! jag lovar...ni kommer att må så mycket bättre!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0