År 2002 eller om du vill se hur ditt liv blir titta på din mamma..

Ett par år efter min skilsmässa från döttrarnas pappa bestämde jag mig för att börja "dejta" seriöst igen, jag trivdes med familjeliv och saknade det. Inte helt lätt att släppa någon in på livet igen eftersom jag och döttrarnas pappa delat vårt  tillsammans i nästan 13 år när vi gick skilda vägar.

Det som låg i tiden då var ju olika dejting sajter på internet. Jag fastnade för en man som kallade sig "ensamstående pappa". Vi började prata både över nätet och i telefon. Efter en tid bestämde vi oss för att träffas in real life. Vi stämde träff på Väla köpcentrum under dagtid när det fanns mycket folk...man vet ju aldrig det kan ju vara en "sjuk människa"..hehe

Denna man jag träffade var raka motsatsen till män jag "normalt" faller för, han var ganska kort och muskulös, hade skägg och ljust hår och var dessutom full av tatueringar(vi kan kalla honom P.O). Ändå var där något som fångade min uppmärksamhet. När vi varit tillsammans ca 1 år hade han redan flyttat in till mig och döttrarna. Det var då förändringen började...han började dricka mer och mer...han hade väldigt stränga regler mot både mig och döttrarna. För att ge ett exempel kan nämnas att om flickorna lämnade något efter sig oavsett om det var matrester eller andra saker...la han det under täcket i deras säng. Ni kan ju själv tänka er reaktionen när flickorna skulle gå och lägga sig på kvällen. Han hade väldigt svårt att behålla ett arbete p.g.a av sina dryckesvanor och av erfarenhet visste jag att det blev värre när han gick arbetslös...han drack och blev både våldsam och psykiskt instabil. Hans favoritsyssla när han var arbetslös var att supa och försöka hålla mig vaken hela natten så inte jag skulle orka gå och arbeta dagen efter. Om jag smög in och lade mig, vaknade jag av att han stod och knep mig så hårt han kunde i tårna...eller drog han av mig täcket...och slängde ner mig på golvet. För husfridens skull höll jag mig oftast vaken hela natten tills det var tid att gå upp till jobbet. Döttrarna sov tillsammans med låst dörr när det var som värst.

Det var i denna "veva" jag fixade jobb till honom på ett stort åkeri i Helsingborg. Deras bilar körde på utlandet så det innebär att han inte var hemma under långa perioder. Det var här han kom i kontakt med Ilkka (numera min älskling)
P.O bjöd hem Ilkka till oss på kaffe ett par gånger när dom var i Sverige samtidigt. Jag tyckte Ilkka var en mycket trevlig kille men vågade ju inte prata så mycket med honom eftersom jag visste att jag fick på fan av P.O då. Vid ett tillfälle när jag skulle koka kaffe till oss...fick P.O utbrott...jag hade ju "glömt" att lämna lite vatten längst ner i kannan på bryggaren. (också detta var en fix idé på regel P.O hade) han gapade och skrek att jag var totalt värdelös och att jag ALDRIG kunde lära mig! Ilkka bara stirrade på honom och sen reste han sig upp och sa till P.O - vad håller du på med? här är hon snäll och fixar kaffe! så här du mage att skrika på henne över en sån j'vla småsak! LÄGG AV!
P.O visste nog inte riktigt vad han skulle säja...för han sa inget.Efter den gången var inte Ilkka välkommen hos "oss" så många gånger. P.O fortsatte att supa...både på jobbet och hemma. Han var en ond människa men inte den typen som är ond i andras närvaro. Han var en riktig charmör och kunde lura nästan vem som helst att tro på hans insmickrande ord. Ju längre tiden gick ju mer skämdes jag...eftersom jag kom till insikt om att mitt liv övergått till en dålig repris av min mammas liv.

Vid ett tillfälle bjöd vi hem min bästa vännina M och Ilkka...efter lite festande hamnade dom två givetvis i säng med varandra. Inget konstigt alls...dom var båda singlar och hade inga skyldigheter mot någon annan. Om jag inte minns fel var det samma kväll både min bästa vännina och Ilkka fick reda på att P.O inte var snäll mot mig..och jag kan förstå att M kände ett stort svek att jag aldrig hade berättat något för henne. Men sanningen är att jag skämdes... Livet i vårt hus fortsatte i samma spår som tidigare...jag lärde mig vad jag skulle göra och inte göra för att hålla P.O lugn. Jag minns; nere i baren i källaren hade vi en bokhylla med glasdörrar, han krossade dessa med sina händer och kletade sedan i blodet i mitt ansikte med orden; - såhär vill jag se dig...indränkt i blod. Hannah kom ut från sitt rum lagom för att se att han fimpade en cigg på mitt lår. Hon blev helt vansinnig och började skrika alkisgubbe åt honom..han kontrade då med att kasta ett glas ren sprit i ögonen på henne.

Dagen efter var han alltid väldigt ångerfull och skyllde på sin dåliga uppväxt...och att det aldrig skulle hända igen. En sommar var vi på semester med min äldre bror och svägerska...ingen i min släkt visste något om vad som pågick i vårt hus. Jag vet inte om min bror har ett 6:e sinne eller vad som hände på denna semestern men när vi kommit hem igen ringde min bror för att fråga mig om jag verkligen hade det bra med P.O? jag kände mig väldigt dum..och blev förbannad istället. Det kan jag be om ursäkt för idag, till min älskade bror som bara menade väl. Men just då levde jag i förnekelse. Detta hände inte mig...det var inte såhär mitt liv var tänkt. Om jag lyssnat den gången och tagit till mig det han sa...hade det kanske inte hänt som hände kommande vår. P.O var arbetslös igen och drack som vanligt när han fick för sig att jag inte förtjänade att leva. Han jagade mig från köket till vardagsrummet innan han fällde mig och tog struptag på mig. Petra som såg det hela kastade sig på ryggen på honom(den lilla räkan..hehe) och skulle rädda mig. Hon ringde efter mormor som slängde sig i bilen och kom ner till oss. Min mamma hade vid det tillfället  gipsat handleden eftersom hon trillat olyckligt på jobbet. Min mamma slog P.O med sin gipsade hand medan han bara stod och skrattade triumferande. Till slut fick hon honom att lämna huset. För att rädda sig själv lade han in sig på psyk. Han skrev åtskilliga brev till mig där han bad om ursäkt av hela sitt hjärta.

     

Tiden efter psyk blev betydligt lugnare med mindre utbrott...och Ja (givetvis) förlät jag honom. Hans nästa attack kom på en fest vi hade. Han hade fått för sig att han skulle "flörta" med en arbetskamrat till mig...när vi stod nere i baren och diskuterade detta blev han så förbannad att han inte tänkte på att Ilkka (och min bästa väninna) stod och såg när han gav sig på mig. Ilkka gick givetvis emellan och ingen av de andra festdeltagarna på ovanvåningen visste vad som hände. Dagen efter skulle Ilkka köra P.O till sin lastbil och hade då stannat på en parkeringsficka och informerat P.O om vad som skulle hända om han någonsin krökte ett hår på mig igen. (Detta har jag fått reda på i efterhand)

Sommaren 2005 ordnade jag en "surprise" party för P.O när han fyllde jämnt. Alla festdeltagare stod och väntade på länge och väl innan han behagade dyka upp. Han stod inför alla och berättade hur mycket han älskade mig för att jag gjort en så trevlig fest för honom. Om jag vetat då vad jag visste en månad senare hade jag ALDRIG bjudit hem alla dessa människor. Ca en månad senare fick jag reda på sanningen om vad P.O sysslade med...och inte var det jobb iallafall. Jag ringde honom en fredagskväll för att få reda på att han ALDRIG skulle komma hem mer. Han hade träffat en mycket äldre dam under ganska lång tid bakom min rygg och nu skulle han bosätta sig med henne. HELA MIN VÄRLD RASADE! inte för att jag älskade honom utan mer för allt jag hade fått utstå...och att det borde ju vara JAG som lämnade honom. Nästföljande veckor var ett helvete...vi kan kalla henne K som i Karltjuv..terroriserade mig med sms om hur bra dom hade det och att dom skulle gifta sig. Min terapi blev att skriva dagbok...jag skrev ner ALLT jag kände och tyckte och tänkte i min lilla blå bok. Petra skrev en lapp hon tyckte jag skulle ha i min bok. Den är inklistrad på första sidan;

   

Jag kontaktade Ilkka som för tillfället körde i Holland. Han började komma till mig så ofta han var i Sverige. Vi drack kaffe och pratade halva nätterna...jag satt osminkad i "tv tittarbyxor" och bara grät. Ilkka försökte få mig att förstå att INGENTING av det som NÅGONSIN hänt var mitt fel. Han hjälpte mig att lösa mycket av det praktiska som skulle lösas..b.la när P.O vägrade komma och hämta alla sina grejor som han lämnat hos mig.Han fick mig att skratta igen, att tro på livet igen, han fick mig att gå vidare och att bli starkare än någonsin. Han blev och ÄR fortfarnde min hjälte! Jag hade ALDRIG planerat att bli förälskad i Ilkka, det kom helt naturligt samma kväll som P.O äntligen hämtat sina grejor. Det hände i köket..vi skulle kramas och säja Natti natt som vi gjort så många gånger tidigare och han skulle lägga sig i gästrummet. Kramen övergick i en kyss som minst sagt slog undan benen på mig! vi tittade på varandra och båda var nog lika förvånade! detta var kärlek! inte vid första ögonkastet men vid första kyssen! Nu har jag (nog)  ÄNTLIGEN hittat rätt!
Tredje gången gillt heter det!  och man ska kyssa många grodor innan man hittar sin prins..och nu har jag hittat min!
                                 Ps/den prinsen sov INTE i gästrummet den natten...hehe/Ds
                                                                                                                                    


   Jag älskar dig

Postat av: Hannah

Åh, du är så bra mamma! Även om jag fortfarande tycker det är jobbigt att läsa om P.O, han har ju satt sina spår i oss alla tre...



Du och Ilkka är verkligen "så levde de lyckliga i alla sina dagar", som en saga! Ni får mig att tro på evig kärlek! Att det finns en för alla. Längtar så till bröllopet. :-)

2009-02-01 @ 19:05:26
URL: http://hannahcharlotte.blogg.se/
Postat av: Glenn

Jag hade ingen aning om att denne man som jag skrattat och skämtat så mycket med var så elak mot dig. Om jag hade vetat... men om inte om vore. Jag är glad för din skull att du nu har en trygg och lugn man i ditt hus. Det märks absolut på dig också Eva, att du vågar vara dig själv och framför allt tror på dig själv igen.

2009-02-01 @ 19:38:36
URL: http://tvillingpojkarna.blogg.se/
Postat av: Loppan

P.o är bajs, glad är jag att jag inte gick igenom lika mkt som du och hannah, kmr fortfarande ihåg när han slog mig med brevet den jävlen.. grrrr.. hihi! bra skrivit, som vanligt :) love you

2009-02-01 @ 20:24:50
URL: http://petriiich.blogg.se/
Postat av: Svar till Hannah & Loppan

Aldrig någonsin ska NI låta någon trampa på ER! Resten av mitt liv får jag dras med mitt samvete att jag utsatte er för denne man och det han gjorde...resten av mitt liv får jag tänka på att jag INTE höll mitt löfte till mig själv att jag ALDRIG skulle låta mina barn få uppleva det jag & lillebror fick uppleva. Har sagt det så många gånger förut men säjer det igen;

FÖRLÅT MIG...JAG ÄLSKAR ER <3

2009-02-01 @ 20:40:37
URL: http://evamum.blogg.se/
Postat av: Svar till Glenn

Det var tanken med det hela...att INGEN skulle veta. Inte ens jag själv VISSTE ju eller rättare sagt jag ville inte inse sanningen. Det var svårt att hålla det hemligt inför dig eftersom vi alltid har kunnat prata om allting. Tack för dina ord! jag tar det som en komplimang; att den jag är nu är mitt äkta och okomplicerade jag..and I LOVE IT ;)

Kramar dig

2009-02-01 @ 20:53:06
URL: http://evamum.blogg.se/
Postat av: Anneli -Fru J

Tack för dina ord!

Herregud vilken resa du varit med om, men så fantastiskt att du faktiskt fick prinsen på slutet.

Det är berättelser som din, som andas hopp mitt i all elände, som inspirerar andra.

2009-02-01 @ 22:43:07
URL: http://privataanneli.blogspot.com/
Postat av: Tesstamente

Tack för att du delar med dig, det är otroligt starkt och modigt. Och förhoppningsvis hjälper det i bearbetningen av allt som hänt.



2009-06-05 @ 20:07:03
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: M

Men Eva, inte var jag besviken på dig, utan på mig själv att jag inte såg det där. Ni verkade alltid så kärlekfulla mot varandra, så du dolde det väl och jag kan förstå att du inte ville berätta, önskar att jag hade varit mer uppmärksam. Men det finns väl en mening med allt, för du träffade ju Ilkka....jag ser framemot bröllopet:). Som du ser så är jag tvungen att läsa genom allt nu, bättre sent än aldrig.

2009-07-02 @ 11:10:05
Postat av: Fri

Tack för att du berättade detta. Är glad att jag kände igen tecknen i tid och tog oss bort från honom!

Är glad för din skull att du hittat lyckan.

2011-01-18 @ 16:44:50
Postat av: Kusin Vitamin....*ler*

En gång sa en mycket gammal och klok kvinna till mig:
-Det kommer alltid en räkning eller en belöning på livet!
Dessa kloka ord har jag tänkt på många gånger!
Du har verkligen fått din belöning! Lycka till för evigt.

Svar: Det var verkligen klokt sagt! och du kan tro jag är värd det! men det kan vi prata mer om en annan gång. Kram
Evamüm

2012-10-03 @ 20:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0